Doa Ketika Haid

735 views

Haid adalah anugrah yang Allah berikan kepada perempuan. Perempuan akan mengalami haid sehingga ia terlepas dari kewajibannya dalam menunaikan kewajibannya.

Selama ia haid diharamkan untuk melaksanakan kewajiban seperti shalat dll. Hingga ia suci dari haidnya barulah dia bisa melaksanakan kewajibannya kembali.

Bagi wanita yang datang haid pertama kali dianjurkan untuk membaca doa haid dan senantiasa mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Meskipun perempuan sedang haid bukan berarti ia meninggalkan segala kebaikan. Walau ia sedang haid, nifas dan berhadas maka jangan biarkan jauh dari Allah SWT.

Walau dalam keadaan demikian harus tetap mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan amalan shaleh seperti membaca doa ketika datang haid, seperti dibawah ini:

Doa Hari Pertama Datang Haid

Loading...
اَلْحَمْدُ ِللهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَسْتَغْفِرُاللهَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ

Latin:

Alhamdulillah ala kulli hallin wa astaghfirullah min kulli dzanbin

Artinya:
“Segala puji bagi Allah atas segala keadaan dan aku memohon ampunan dari setiap kesalahan”.

Doa diatas berdasarkan hadits Nabi yang diriwayatkan oleh siti Aisyah dan dikutip dari kitab “Durratun Nasihi fil Wa’dzi wal Isror”

Ketika seorang perempuan datang haid dan membaca doa diatas, dia akan mendapat keutamaan sebagai berikut:

  • Dihapuskan segala dosa-dosa yang telah lalu
  • Dimudahkan perjalanan darah haid.
  • Mendapat pahala beribadat sepanjang haid.
  • Meraih pahala 40 orang syahid.
  • Selamat dari azab neraka.
  • Dimudahkan melalui Titian Sirat.

Daripada Saiyidina Aishah r.ha. : “Tidak ada seorang perempuan pun yang kedatangan haid, melainkan haidnya itu menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu daripada segala dosa-dosanya dan sekiranya ia membaca doa (di atas) pada hari yang pertama, maka Allah سبحانه وتعالى akan menulis baginya supaya terlepas daripada api neraka dan dapat lalu di atas titian Sirat dengan selamat dan aman daripada azab dan meninggikan pangkatnya oleh Allah سبحانه وتعالى baginya dengan tiap satu hari dan satu malam akan empat puluh orang mati syahid. manakala perempuan itu dikira berzikir kepada Allah سبحانه وتعالى di dalam masa haidnya.” [shafiqolbu.wordpress.com]

Tags: #Doa Datang Haid #Haid Pertama #Hari Pertama